my blog 

היי,

קוראים לי יעל מגלי כהן

זהו המפלט הקטן שלי בו אני מספרת, ממליצה ועוזרת לכם לבנות את הטיול המתאים עבורכם.
הבלוג ויצאתי לעולם מאפשר לכם למצוא את המידע לו אתם זקוקים על מנת למקסם הנאות במהלך החופשה שלכם

gift maps

מהו המסלול שהכי מעניין אותך?

צריכים עזרה בתכנון מסלול לטיול? במקום לבזבז זמן בניסיון הרכבת מסלול, קבלו אותו מתנה ממני ישירות למייל שלכם.

שוויץ
שוויץ
5 ימים בשוויץ, ציריך עד אינטרלקן דרך לוצרן, מותאם לשומרי כשרות
הריביירה הצרפתית
IMG_1898
6 ימים חלומיים בריביירה הצרפתית, מותאם גם לשומרי כשרות
אגם גארדה - איטליה
תמונת נוף אגם גרדה
שבוע באגם גארדה שבאיטליה הקסומה מותאם לשומרי כשרות

ארגז הכלים למטייל

הכינו, השוו והזמינו את הטיול שלכם הודות למבחר אתרי החובה שבחרתי עבורכם

Wayaway

המשווה הטוב ביותר לטיסות

Booking

מצאו את המלון/הלינה שלכם ברחבי העולם

פאפם פאפם

חפשו והשוו השכרת רכב

passportcard

הבטיחו את עצמכם וסעו רגועים

Tiqets

הזמנו כרטיסים לאטרקציות סיורים וחוויות בלתי נשכחים

GetYourGuide

גלו את החוויות האותנטיות והבלתי נשכחות

viator

עיינו והזמנו סיורים ופעילויות מדהימים

Go City

תחסוך הרבה יותר בעת הזמנת כרטיסי pass או משולבים

bigbustours

טיילו ב- hop on hop off מסלולי אוטובוסים עם מס' עצירות

: Radical Storage

אחסנו מזוודות בכל מקום וצאו לטייל ללא מטען

KiwiTaxi

בחרו נהגים מונית ומדריכים אישיים לנסיעות שלכם

Trainline

קנו כרטיסי רכבת, בדרך הבטוחה והפשוטה

BikesBooking

השכרו אופנוע, קטנוע או אופניים בכל חלק של העולם

WeGoTrip

קבעו ושמעו סיורי אודיו במקומות הכי פופולריים

רומא – 4 ימים בעיר ללא הפסקה

רומא היא ללא ספק אחת הערים היפות ביותר בעולם; בכל שנה מיליוני תיירים מגיעים אליה מרחבי העולם להתפעל מאוצרות ויצירות המופת של האמנות והארכיטקטורה הרומית.
רומא היא עיר קסומה בה תוכלו לגלות שילוב רומנטי של תרבות והיסטוריה פיקנטית עם רחובות וחיי לילה תוססים.

מה הדברים הטובים ביותר לעשות ברומא?

שבוע ברומא לא יספיק לגלות את כל היופי והאוצרות החבויים בעיר המיוחדת הזו. יופייה של רומא משתרע על נופיה ומהווה תערובת משכנעת של פעם עם סגנון רנסנס. כשנכנסים לכנסיות, הקתדרלות, המוזיאונים והגלריות של רומא, מגלים ציורים ופסלים מעוררי התפעלות, המכסים את כל התקופות והשמות הגדולים של האומנות המערבית.

נסענו לטיול זוג הורים ואופל הבת שלנו, כלת בת מצווה בחודש יולי חם במיוחד. הטיול כלל שבועיים ב- Bella Italia בהם הקדשנו 4 ימים לטייל ברומא + שבת אחת.
תכנון הטיול כלל חיפוש מלונות כשרים (היו 2 שבתות במהלך כל הטיול) וכמה שיותר מידע על מסעדות כשרות.

Leonardo da Vinci International Airport רומא

היום הראשון ברומא:

טיסה והגעה למלון: למי שלא מכיר אותי ולא קרא את הפוסטים הקודמים שלי, אומנם מידע מאד אינדיבידואלי, אך ישנם מספר תנאים שהם "יהרג ובל יעבור" בכל נסיעה. הטיסות שלנו הן רק דרך אל-על (כן אני יודעת שזה יותר יקר, שירות פחות טוב אבל…) ואוכל כשר (כן אני יודעת שזה יותר יקר, פחות טעים אבל… ). בעקבות כך בחירת שדה תעופה לנחיתה מוגבל.
את רכישת כרטיסי טיסה אני מבצעת ישירות מהאתר אל-על וזאת מבלי לעבור דרך מתווכים (הסוכנים) אשר גובים שער המרה גבוהה יותר.


תכננו את הטיסה בשעות הבוקר המוקדמות, כך שנחתנו בשדה התעופה Leonardo da Vinci International Airport בסביבות השעה 9.30 בבוקר שעון איטליה.
היציאה מנתב"ג ב5:00 בבוקר לכיוון רומא. הזהירו אותנו להגיע 3 שעות לפני. אז יעל (אני) מגיעה 4 שעות לפני. וטוב שכך. שנייה אחרי שעברנו בדיקת דרכונים בלי תורים ולחצים, גל של נוסעים מגיע, ובזמן שהם ממתינים כשעתיים בעמידה אנחנו כבר מסתובבים בדיוטי פרי.

הגעה בשעות הבוקר נוחה יותר ומאפשרת לנצל עוד יום שלם של חוויות. שדה התעופה מאד ידידותי וקל להתמצא בו. מיד לאחר איסוף המזוודות ירדנו למפלס המוניות והתחבורה הציבורית ועלינו על מונית למלון. ברומא אין מקומות חניה ועדיף לנסוע בתחבורה ציבורית. חבל לחזור לארץ ולגלות לאחר חצי שנה שנרשמו נגדכם קנסות.

מונית ואוטובוס ברומא

עלות מונית שירות מהשדה למלון במרכז העיר היא 25 יורו לאדם. כאן – זהירות מנוכלים!
שעה נסיעה מהשדה למלון. ואני מתלהבת. כל בניין, כל מרפסת מושכים את מבטי. אני רוצה לראות את זה… ולראות את זה שוב ושוב. אוף! איזה באסה שאני במונית ולא יכולה לעצור לצלם. טוב בטח נחזור לכאן במהלך ה-4 ימים ברומא אני חושבת בראשי (לא.. לא נחזור. יש כל כך הרבה מה לראות).  

אחרי ניסיון קודם של בעלי ברומא, גדוש בקנסות חניה שהגיעו לאחר חזרתו לארץ, הבנו שאין מצב שנשכיר רכב בתוך רומא. ברומא כמו ברומא… נוסעים באוטובוסים. אוטובוסים צפופים כמו שבחיים לא חוותי. חם, לח… והמזגנים רק מוציאים אוויר רועש עוד יותר חם. ברומא גיליתי שיש אזורים בגופי שלא ידעתי שאפשר להזיע מהם… החום הישראלי זה כלום לעומת החום הרומאי. בורכנו.

מה שהדהים אותי זה שלא משנה כמה צפוף וכמה חם באוטובוס או ברחובות, האיטלקים לא מוותרים על סגנון לבוש מגונדר : חולצה מכופתרת עניבה וז'קט ולא משנה כמה מזיעים. כנ"ל לגבי הנשים שלובשות שמלות צמודות עם עקבים גבוהים איפור ופן עד קצה השערה… מה שמביא אותי להאמין שהישראלי מתלבש ב"זרוק" מתוך תירוץ וחוסר טעם ולא באמת בגלל שישראל היא ארץ חמה. (כאן איבדתי כמה קוראים פוטנציאלים שלא אוהבים את חוש ההומור שלי!!) טוב! כרגע אנחנו במונית ולנסיעות באוטובוס עוד נחזור בהמשך.

המלון:

My Guest Roma – מלון כשר היושב בבניין מגורים. היתרון של המקום הוא ביחס והשירות א.א שקיבלנו מסטפנו מנהל המקום. החיסרון- מרוחק ממרכז העיר, אבל קרוב לבית כנסת למסעדה כשרה. בצמוד למלון, תחנות אוטובוס קו ישיר למרכז.
סטפנו הציע לנו להתרענן במטבחון הקטן, ובו בזמן דאג ועזר לנו להבין את מפת העיר, ונתן לנו הסבר על מספר קווי אוטובוס רלוונטיים. ובנוסף הזמין עבורנו ביקור בטירה בה הכניסה היא מראש.

סטפנו, בחור יהודי איטלקי שהחליט לפתוח חדרי אירוח ליהודים שומרי כשרות – כולל פתרון לארוחת שבת וקייטרינג כשר.

 יצאנו מהמלון בשעה 12:00 וצעדנו דקה לכיוון תחנת האוטובוס . למרות תדירות מאד גבוהה, האוטובוסים מלאים עד אפס מקום ובקושי רב הצלחנו להגיע לחלק האחורי שהיה פחות צפוף. ירדנו בתחנה האחרונה  Piazza Venezia.  (ראו טיפים לגבי תחבורה ציבורית בסוף הפוסט. למרכז העיר או לגטו היהודי).

חם מאד. החום קופץ לנו לפנים איך שיורדים ותוך דקה אנחנו ממתינים בתור לשתות מאחת מרבי הברזיות שמפוזרות בכל העיר.

Piazza Venezia

ממוקם כמעט ב'מרכז הגיאומטרי' של רומא, פיאצה ונציה נקראה על שם הקרדינל ונציה שבשנת 1455 הורה לבנות ארמון משלו: Palazzetto Venezia.  

פיאצה ונציה היא הגדולה והמרכזית של רומא,  מוקפת מבנה מרשים (Altare Della Patria) המשקיף על כל התנועה, מוזאונים ואתרי ארכאולוגיה, סמל של רומא הקיסרית.

לפיאצה הגענו בחצי השני של היום, וטיילנו בה כ-5 שעות.  טווח הבילוי משתנה בהתאם לזמני המתנה בתורים.

Altare della Patria

בראשית, עשינו עצירה להפסקת צוהריים. למרות התיאבון, ניכר שמה שמתרחש סביבי יותר מעניין. תפאורה מהממת וקולנית יחד. עניי נעות לכל עבר ומתעוררת בלב משאלה שאספיק לראות הכל.  
אחרי שצברנו כוחות, התחלנו בצעידה מסביב לכיכר, הקפנו את הפיאצה, עלינו במדרגות, ירנו במדרגות וככה שעות גילינו את האזור.

Altare della Patria

מקדש קלאסי לכבוד המלך הראשון של איטליה וחיילי מלחמת העולם הראשונה, בנוי רובו משיש לבן שגובהו 81 מטרים, מאוטר פסלים וקולונדות ענקיים. משני צדדיו יש שתי מזרקות המסמלות את הים האדריאטי והטירני.
לזכר מלחמת העולם הראשונה בשנת 1921, הונח קברו של החייל האלמוני במרכז, בסמוך לפסל רומא, לזכר כל הנופלים והנעדרים בקרבות השונים. באמצע המבנה כולו, ניצב פסל הסוס של ויטוריו אמנואלה השני. כל העמודים המגדירים את המרפסת מעוטרים בשיש ופסיפסים מאת ג'וליו ברגליני, מתוך הכרה לאמונה, ליצירה, לחוזק, לחוכמה, לחוק, לערך ולשלום.
בעזרת מעלית זכוכית ניתן להגיע "למרפסת הרביעים" וליהנות ממופע ייחודי ברחבי העיר הנצחית. בתוך ה- Vittoriano נשמרים אנדרטת הדגלים. מוזיאון ה- Risorgimento ומוזיאון ההגירה האיטלקי נמצאים בצד שמאל ובהמשך הכניסה לאחד מחללי התערוכות הבינלאומיות החשובות ביותר ברומא, ה- Complesso delVittoriano.
Altare della Patria הינה תחנה חובה לכל אדם, איטלקי או לא!

Palazzo Venezia

ממוקמת ממש ליד פיאצה ונציה, בלב רומא, פלאצו ונציה היא אחוזה בסגנון רנסנס הכוללת חפצי אמנות המתוארכים מראשית תקופת ימי הביניים ועד תחילת הרנסנס. לימים האחוזה הפכה למעון האפיפיור ולשגרירות רפובליקת ונציה.

ברומא ישנן כמה וילות משוקמות, שהוסבו למוזיאונים המציעות עבודות שונות מאוד. מכיוון שיש כל כך הרבה, אני ממליצה לבקר רק בכמה, למעט כמובן, אם אתם שוהים ברומא תקופה ארוכה ויש לכם יותר זמן לגלות את העיר. לפאלצו ונציה אולי כדאי לבקר בביקור שני.

Piazza del Campidoglio

פיאצה דל קמפידוגוליו הונחה על פסגת גבעת הקפיטולינה, החשובה ביותר משבע הגבעות של רומא. זהו הכיכר המודרנית הראשונה שתוכננה ברומא.
פיאצה דל קמפידוגליו היא אחת הכיכרות היפות ביותר ברומא, ומושכת אליה מיליוני מבקרים מדי שנה. הפופולריות שלה נובעת גם בגלל קרבתה למוזיאוני הקפיטולינה והפסל האגדי של זאב הקפיטולינה. הפיאזה גובלת משלושה צדדים בבניינים אלגנטיים. המרכז הספורטיבי במגדל שעון הוא Palazzo Senatorio. מימין נמצא Palazzo dei Conservatori {המוזכר מעלה} ומשמאל Palazzo Nuovo.

Fontana della Dea Roma
Fontana della Dea Roma

Cordonata Capitolina

זהו גרם המדרגות הגרנדיוזי, האיטי העולה, המוביל מתחתית גבעת הקפיטולינה לפיאצה ידוע בכינוי "קורדונטה", 'רמפה מדורגת'. זהו מסלול הליכה רחב ומרוצף עם פסלים המוביל אל הכיכר המפורסמת שתוכננה על ידי מיכלאנג'לו.  Fontana della Dea Roma היא מזרקה שנמצאת על רקע הכיכר דל קמפידוגליו, מתהדרת בהיסטוריה מורכבת למדי הקשורה לאירועי אחד הכיכרות החשובות ביותר ברומא, מקום מושבה של עיריית העיר. משני צדדיה פסלים דמויות מיתולוגיות.

מזרקות רומא
מוזאו הים רומא

Capitoline Museums

בצמוד לפיאצה הקודמות, נימצא המוזאון Capitolini, אחד המוזיאונים החשובים בעולם. שני הארמונות המרכיבים את מוזיאוני הקפיטולינה, שוכנים בלב העיר, מציעים אוסף מרשים של ציורים ופסלים רומיים, ומשאירים את המבקרים ללא מילים.

ביציאה מבנייני הפיאצה, עמוסי אומנות נפלאה, צעדנו לכיוון תחנת האוטובוס בחזרה למלון. כל בניין, כל כניסה לבניין, כל חצר של בניין, כל מרפסת, דלת או כנסייה הם סיבה לצלם… לצלם.. לצלם… גיליתי שמאחורי כל כניסה של בניין  יש חצר אחורית מצוידת מזרקה או פסל מרהיב.

השעה כבר 19:00 ואנחנו ממש מותשים. אני מזכירה שאנחנו אחרי לילה לבן, טיסה והיקוף רגלי של הכיכר המרכזית ברומא בחום של 40 מעלות בערך. חוזרים למלון להתרענן.

במרחק הליכה של חמש עשרה דקות מהמלון יש מסעדה חלבית כשרה. באיטליה בקיץ החושך יורד רק בסביבות השעה 21:00 ולכן השמש עדיין גבוהה בשמים ונותנת תחושה שרק צהרים , מה שמטשטש את תחושת העייפות.

מגיעים למסעדת Flour Farina e Cucina  בה אני מזמינה פיצה אישית בגודל של פיצה משפחתית בארץ ב-6 יורו בלבד. זול מאד יחסית למחירים שנפגוש בהמשך בגטו היהודי. בעלי מזמין צלחת מטעמי הבית – "בופה" אכול כפי יכולתך של סלטים פסטות ומאכלים חלביים ב- 5.5 יורו.

בסיום הארוחה אנחנו ממש מותשים. יש לנו עוד דרך רגלית לעשות והבת שלי כבר ממש עייפה ומתקשה ללכת. באפליקציית צעדים יופיע בסוף היום כ-15 קילומטר!

היום השני ברומא:

ארוחת הבוקר מוגשת לנו על ידי סטפנו באופן אישי ועם יחס חם. מתעניין ליום שלפני והאם יכול לעזור לתוכניות של היום.

2 אוטובוסים מהמלון לאתר הראשון שתכננו לבקר בו. הנסיעה מהמלון למרכז העיר איכשהו סבירה, אבל הנסיעה לאחר מכן עד מדינת הוותיקן הייתה קשה במיוחד. המתנו בתחנה. לפנינו עמדו כבר כ-40 איש לעלות לאוטובוס. החום היה דביק וכבד. בשונה מישראל, נהג האוטובוס לא מאפשר לאנשים לעלות לאוטובוס בטרם הגיעה שעת יציאה שלו. פחדתי לאבד את אופל בהמון. תפסתי את היד שלה והמתנו שהנהג יפתח את הדלתות. חשבתי שברגע שנעלה לאוטובוס יהיה לנו יותר נעים בזכות המזגן. סוף סוף עלינו והצלחנו להתיישב במושב האחרון בצפיפות נוראית. לא היה ניתן לפתוח את החלונות. פטנט סגירה כזה שונה ממה שיש לנו בארץ. המזגן עבד על חום (משום מה) וגם כאן למרות שעלינו לאוטובוס הנהג לא התחיל בנסיעה שלו. התחושה הייתה כמו ילד ששוכחים ברכב באמצע הקיץ. סך הכל נסיעה של 10 דקות לא נעימות במיוחד. לבסוף הייתי כל כך להוטה לרדת מהאוטובוס שירדתי תחנה אחת מוקדם מדי. ניצלתי לטובתי וצילמתי את השדרה המובילה לוותיקן.

Vatican City

מדינת הוותיקן, במרכז רומא, היא המדינה הקטנה ביותר באירופה, הן באוכלוסייה והן במרחבים. במדינה קטנה זו מתגורר האפיפיור, בארמון המוקף בגנים יפהפיים. הארמון פתוח לקהל, אך המבקרים צריכים להזמין מקום מראש. אומנם זהו אתר נוצרי אבל אני ממליצה להתייחס אליו כאל מוזאון ענק מרהיב ביופיו וחבל לא לבקר בו. בתוך הוותיקן ישנן אטרקציות מעניינות רבות שאפשר לבקר בהן, אך הטובות ביותר הן הבאות: כיכר פטרוס הקדוש {Piazza San Pietro}, בזיליקת פטרוס הקדוש ומוזיאוני הוותיקן, שם נמצאת הקפלה הסיסטינית.

Vatican City
Vatican City

Giardini Vaticani

גני הוותיקן, הם שטחים ירוקים עירוניים מהמאה ה- 13 עם מזרקות ופסלים רנסנס ובארוק. נכון להיום, גני הוותיקן הם נוף מורכב של יערות, אנדרטאות מימי הביניים, פסלים ושלוחות פרחים. אפשר לטייל בגנים השופעים הללו רק בחברת מדריך מוסמך רשמי. בסיור ייחודי זה תוכלו לבקר בנקודות הסמליות ביותר. בהליכה בשבילים השונים והשלווים של גני הוותיקן, אנו יכולים לראות את הגנים השונים בשלושה סגנונות שונים, איטלקיים, אנגלים וצרפתיים, כל אחד עם המאפיינים שלו. לגן בסגנון איטלקי יש תכונה מאוד רשמית וגיאומטרית, ותכונות של הרנסנס. הגן הצרפתי מבדיל את ביטויו הגדול באמנות הבארוק הקלאסית, מועשר בפסלים ומשחקי מים. לגן האנגלי תווי פנים גיאומטריים נהדרים עם אלמנטים טבעיים ומלאכותיים כמו מערות, נחלים, עצים, שיחים, פגודות, פרגולות, מקדשים וחורבות.

 Musei Vaticani

מוזיאוני הוותיקן הם האטרקציות הפופולריות ביותר ברומא עם מעל 6 מיליון מבקרים שנתיים. הוא הוקם על ידי האפיפיור יוליוס השני במהלך המאה השש עשרה, ובו אלפי יצירות אמנות.

Cappella Sistina

נחשב ליצירת המופת של מיכאלאנג'לו, הקפלה הסיסטינית היא אטרקציה שומטת לסתות שעליכם לראות לפחות פעם אחת בחייכם. הקפלה הסיסטינית היא אחד האוצרות הגדולים ביותר של עיר הוותיקן, של רומא והעולם בכלל. ללא ספק, "בריאת אדם" הוא הציור הידוע ביותר מהקפלה הסיסטינית. הוא ממוקם בחלק המרכזי של חדר מאובטח ומייצג את הסיפור מבראשית בו האל נותן חיים לאדם.

Palazzo Apostolico

הארמון האפוסטולי הוא המעונות הרשמיים של האפיפיור. הטירה Castel Gandolfo  נפתחה לביקורי הציבור. סיור זה מוצע הן למבקר היחיד והן לקבוצות המעוניינות לקחת חלק בביקור קולקטיבי עם מדריך אודיו. מלבד דירת האפיפיור, חמש מאות שנות היסטוריה של האפיפיורים המסופרות על ידי מדריך שמע רב לשוני המלווה את המבקרים בסיור פתוח בין ציורים, שרידים, תלבושות ליטורגיות, מדים ונושאים מסקרנים אחרים.

St. Peter's Square

כיכר פטרוס הקדוש, או כיכר סן פייטרו, היא כנראה אחת הכיכרות המפורסמות בעולם ואחת העוצרות נשימה ביותר. הכיכר מאכלסת מעל 300,000 איש. החלק המרשים ביותר של הכיכר, מלבד גודלה, הם 284 עמודים ו- 88 פלסטרים שמאגפים את הכיכר בעמודה של ארבע שורות. מעל העמודים ישנם 140 פסלי קדושים שנוצרו בשנת 1670 על ידי תלמידי Bernini.
הדרך המרהיבה ביותר להגיע לכיכר סנט פיטר היא לאורך רחוב Via della Conciliazione, רחוב ארוך המתחיל בקסטל סנטאנג'לו.

אחרי הפסקת צהרים, עזבנו את אזור הוותיקן והמשכנו בחצי השני של היום.

Castel Sant'Angelo

קסטל סנטאנג'לו (Castel Sant'Angelo), המכונה קבר אדריאנוס, הוא מבצר שנמצא על גדתו הימנית של הטיבר, מרחק קצר מהוותיקן. רק אם יש לך מספיק זמן, מלבד הנופים הפנורמיים ושל כמה חדרים מעוצבים להפליא, הביקור בקסטל סנטאנג'לו לא ממש שווה את הזמן. תוכלו למצוא חדרים מרהיבים יותר כמעט בכל המוזיאונים ברומא.

Castel Sant'Angelo

Ponte Sant'Angelo

רוב האנשים רואים בפונטה סנטאנג'לו את הגשר היפה ביותר ברומא. על פי האגדה, מלאך הופיע בראש המאוזוליאום בשנת 590 לספירה. מאז נודע הגשר בשם "גשר מלאך הקדוש". עשרה פסלי מלאכים יפים להפליא, שעוצבו על ידי הפסל המפורסם ג'יאן לורנצו ברניני המעטרים את הגשר נוספו יותר מאוחר.

המשכנו ללכת לאורך הנהר, עד למבנה המרהיב של בית המשפט העליון. למי שיש עדיין כוח ברגליים, עזבנו את האזור הזה של העיר וחזרנו למרכזה ברגל.

Ponte Sant'Angelo
Ponte Sant'Angelo
בית המשפט העליון רומא
בית המשפט העליון

Piazza Navona

פיאצה נבונה היא אחת מכיכרות הפיאצה הגדולות והיפות ביותר ברומא עם שלוש מזרקות מרשימות. מבטך נמשך מיד אל המזרקה המרשימה Fontana dei Quattro Fiumi עם האובליסק הגדול שלה במרכז, שולטת בזירה בנוכחותה העוצמתית ובדמויות הנראות כאילו מתעוררות מתוך קול המים השוצפים. ברקע, הכנסייה הבארוקית של סנטאנזה באגונה מספקת תפאורה מרשימה.
בסוף כיכר נבונה, ישנם שני מזרקות של ג'אקומו דלה פורטה: Fontana del Moro ו- Fontana del Nettuno  .

Piazza Navona

יש כל כך הרבה מה לראות עוד באזור הזה של העיר, אבל כבר מאוחר והחלטנו לחזור לכיוון הגטו היהודי לעצור באחת המסעדות הכשרות. הרשימה המלאה ניתן למצוא במדריך לנוסע שומר כשרות ברומא כאן.
בגטו תוכלי לבקר במוזאון היהודי וגם בבית כנסת הגדול. למי שרוצה לפסוח על הוותיקן ומעדיף מורשת יהודית, הינה כל הפרטים:

Tempio Maggiore di Roma


בית הכנסת הגדול של רומא הוא הגדול והמפואר בבתי הכנסת בעיר רומא שבאיטליה. בית הכנסת נחנך בשנת 1904. שבועות אחדים קודם לחנוכתו ביקר בבית הכנסת מלך איטליה, ויטוריו אמנואלה השלישי. כיפת האלומיניום המרובעת של המבנה היא הכיפה המרובעת היחידה ברומא, והיא ניתנת לזיהוי מכל חלקי העיר. האולם הראשי של בית הכנסת משמש לתפילה (על פי מנהג איטליה דהיינו לא אשכנזי ולא ספרדי). בקומת המרתף מצוי בית כנסת נוסף בו נערכות תפילות בנוסח הספרדים. בכניסה הנפרדת לבית הכנסת, מצויים משרדי הקהילה היהודית של רומא (la Comunità Ebraica di Roma) וכן המוזיאון היהודי של רומא.

הבית כנסת הגדול ברומא

היום השלישי ברומא:


היום החלטנו שבחלק הראשון של היום נקדיש לאתרים ארכאולוגיים ובחלק השני נחזור לאתרים מוכרים שבמרכז העיר.

Colosseum

הקולוסיאום נקרא על ידי הרומאים הקדומים, "Anphitheatrum Flavlum" (האמפיתיאטרון הפלאבי), והוא האנדרטה המפורסמת והמרשימה ביותר של רומא העתיקה, כמו גם האמפיתיאטרון הגדול בעולם. הקולוסיאום פתוח לקהל כמעט כל יום, לפעמים, הם פתוחים גם למבקרים אפילו בלילה. מחיר הכניסה תקף למשך יומיים ומאפשר כניסה גם לפורום הרומי (Foro Romano)  והפלאטין (Palatine Hill ) . בהתחשב בתעבורה הגבוהה של המבקרים, הזמנת כרטיסים מומלצת מאוד להימנע מהתורים הארוכים בכניסה. ראו טיפים בתחתית הפוסט. Palatine Hill הוא אחד האזורים העתיקים ביותר ברומא ושם נמצאים כעת חורבות המקדשים וארמונותיהם של הקיסרים הרומאים אשר חיו שם. האם ידעת שלפי המיתולוגיה הרומית, המערה בה התגורר לופרקה (זאב הקפיטולינה), הזאב שטיפל ברומולוס ורמוס, נמצא בגבעת הפלאטין? האגדה מספרת שכאשר האחים גדלו הם החליטו להקים עיר על גדות הנהר, אך מבלי שהצליחו להסכים, רומולו הרג את רמוס והקים את העיר רומא.

Colosseum
Colosseum

ביקור ברומא בלי להסתובב ב- Foro Romano זה כמו לנסוע לפריז בלי לראות את מגדל אייפל. כשאתה מטייל לאורך Via Sacra, עצום את עיניך ודמיין את זה כפי שהיה לפני אלפי שנים, כאשר יוליוס הקיסר הלך לשם. לא ארחק מהפורום,  Arco di Costantino קשת ניצחון עם קשת גדולה אחת הגובלת בשתי קשתות קטנות יותר. ישנם ארבעה עמודים הבנויים לצד הקשת בין הקשתות. כתובת לטינית מגולפת בראש הקשת מעל הקשת המרכזית.
מסיימים את הסיור הארכאולוגי עם ביקור בקניון נוסח של פעם. Mercati di Traiano, שנבנה בין 100 ל-110 לפני הספירה, והוא הקניון המקורה הראשון בהיסטוריה. המתחם, עשוי לבנים אדומות ובטון, היה בן שש מפלסים שהיו בו עד 150 חנויות ודירות שונות.

מחצית השנייה של היום הוקדשה לאזורי אייקון שחובה לטייל בהם.

Pantheon

הפנתיאון הרומי מקדש כל האלים, הוא המבנה המשומר והמשפיע ביותר של רומא העתיקה והכי מועתק. אוהבי ארכיטקטורה ירצו אולי לדעת שלפנים יש צורה של גליל המכוסה על ידי חצי כדור; גובה הצילינדר שווה לרדיוס הכדור, והוא 43.3 מטר. כמו כן זהו מקדש עם אורקל מפתיע שהוא מקור האור הטבעי של הבניין.

ההליכה ממקום למקום, משמחת אותי מאד למרות החום הכבד וכמות השתיה חובה. למזלנו יש מזרקות בכל פינה מה שמקל על מילוי הבקבוק. אני מצלמת אומנות רחוב, דפנות של כניסיות מרשימות ופסלים בפתח בתים.  

Fontana di Trevi

התחנה הבאה היא מזרקת טרווי המפורסמת והמרהיבה. עומס רב, צפיפות ורעש המים הנופלים פוגשים אותנו. ההמלצה שלי, להגיע מוקדם מאד בבוקר או בסוף היום. המקום מואר גם בלילה, אז יתכן נוף יפה יותר.
הידעת? מעריכים כי מטבעות בשווי כשלושת אלפים אירו נגרפות מדי לילה מתחתית המזרקה. הן משמשות למימון סופרמרקט המציע לנזקקים מוצרי יסוד בחינם.

Fontana di Trevi

Giardini del Quirinale


לאוהבי טירות, גנים מרהיבים ופסלים, כולל שטחים ארכאולוגים מתחת לקרקע. 2 סוגי סיורים מודרכים, האחד קצר והשני ארוך. יש צורך לתאם מראש 5 ימים לפחות לפני הביקור.

Piazza di Spagna ו- Scalinata di Trinità dei Monti

"המדרגות הספרדיות" היא אחת מכיכרות הולכי הרגל התיירותיות המרכזיות במרכז ההיסטורי של רומא באיטליה, הממוקמת ברובע הקניות היוקרתי של רומא.
המדרגות (135 במספר) שנבנו בראשית המאה ה -18 כדי לקשר את הכיכר עם כנסיית Trinità dei Monti, מהוות את האזור הייחודי ביותר בכיכר.
למרגלות המדרגות מזרקת della Barcaccia בצורה של סירה עם סמל של משפחת ברניני: שמשות ודבורים.
ההמלצה שלי: להגיע בשעות שלפני השקיעה. פחות עמוס ויותר מרהיב.

חסכו זמן והזמינו כרטיסים לאטרקציות מרכזיות ברומא שהוזכרו בפוסט מכאן.

היום הרביעי ברומא:

ליום הזה, בחרנו להתרחק ממרכז העיר של רומא ולגלות וילות ומוזאונים מרהיבים.

Villa Borghese

 וילה בורגזה היא אחד הפארקים העירוניים הגדולים באירופה. 80 דונם המאגדים קבוצה גדולה של מוזיאונים רומאיים ומוסדות תרבות.
מה שהופך את הפארק לכה אטרקטיבי זה השילוב בין הטבע לאומנות. בפארק מזרקות, אטרקציות לילדים, השכרת רכב גולף. הכניסה לפארק חינם. בצמוד לפארק גן חיות קטן.
אם יש לכם מספיק זמן ברומא, מטיילים עם ילדים או מחפשים קצת מנוחה, הווילה בורגזה היא תחנת חובה במסלול הטיול שלכם. אנחנו טיילנו כ-4 שעות בפארק לא כולל הסיור במוזאון. גם לטייל ללא מטרה זו חופשה!

Villa Borghese

Villa Borghese
Villa Borghese
דוד לפני זריקת האבן

על שטח הפארק יושב Borghese Gallery and Museum. כניסה בתשלום וחובה הזמנה מראש, כולל קביעת שעה מדויקת לכרטיס. אין כניסה למאחרים, לכן מתאים יותר לאנשים שיודעים לעמוד בלוח זמנים. המוזאון מאותר כולו ברצפה, במעברים, בתקרות בפסיפס, פסלים,  ציורי אומנות וכו'…
משך את עניי איור של שדונים קטנים שמצחקקים בתלת ממד בתקרה.

הופתעתי לגלות שהילדים דווקא מאד אהבו את המוזאון וכל פסל או איור דרש הסבר על מה מדובר, וגילו על מיתולוגיה יוונית וכל מינה אגדות של עמים אחרים. למוזאון שתי קומות, ורבים בחוסר ידיעה יוצאים לאחר סיום הקומה הראשונה וחבל.

Villa Borghese

בסיום הסיור, התיישבנו לארוחת צוהריים בפארק. היונים הצטרפו אלינו.

Villa Torlonia Musei di

בדרך חזרה למלון, במרחק הליכה ממנו, יושבת וילה על שטח ענק הכולל מוזאון, תצוגות ותערוכות שונות. כניסה למוזאון בתשלום אבל ניתן לסייר בפארק המהמם בחינם.

Villa Torlonia Musei di
Villa Torlonia Musei di

מידע על שבת ברומא

מכיוון שהיום הרביעי לטיול שלנו היה יום שישי, התלבטנו האם לבזבז זמן בלחפש אוכל כשר לשבת או להיעזר בסטפנו שהציע להזמין לנו מקייטרינג ארוחות לשישי בערב ושבת בצהריים. כולל לחמניות שבת, יין והכנת המטבח הקטן רק לנו לסעודת השבת. באמת הכל היה מאורגן היטב עם עיצוב שולחן, פלטה ומי חם. הדבר הוריד לנו אבן מהלב, מה שפינה לנו המון זמן לטייל עד דקה לכניסת השבת שנכנסת בסביבות השעה 20:30.
בית כנסת במרחק רבע שעה הליכה מהמלון.

מידע על מסעדות כשרות ושירותים קהילתיים לשומרי שבת – תמצאו במדריך כאן.

ביום ראשון על הבוקר עזבנו את רומא להמשך טיול.

טיפים והמלצות

– חובה לרכוש כרטיסי נסיעה באוטובוס לפני העלייה לאוטובוס. חל איסור על הנהג לענות לשאלות הנוסעים או למכור כרטיסים. את הכרטיסים קונים בפיצוציות.

– לגבי הסיור בקולוסיאום, על מנת להימנע תורים אינסופיים שיכולים לעלות לכם מספר שעות, רצוי להגיע בשעות הבוקר המוקדמות או לרכוש כרטיס כניסה ב-Palatine Hill. לרוב תפגשו שם פחות אנשים ועלות הכניסה משולבת. דרך נוספת להימנע מתורים היא לקנות את ה- Roma Pass, כרטיס הנחה המציע כניסה חינם לקולוסיאום מבלי המתנה בתור.

– לא להשכיר רכב לתוך רומא. מאד קשה למצוא חניה והתחבורה הציבורית נוחה מאד. 

– זכרו שאתם שגרירי ישראל בחו"ל. תייצגו אותנו בכבוד.

ולסיום

  • רוצים לקבל מידע מקיף יותר על מחירים, שעות פתיחה של האתרים שהוזכרו כאן ועוד רבים שניתן לבקר באזור רומא? הכנתי עבורכם מדריך כאן.
  • אהבתם את הפוסט? שתפו אותו ברשתות החברתיות או צרפו חברים לעמוד העסקי לקבל עדכונים על מתנות חדשות, יעדים מומלצים ומדריכים שונים.
  • ספרו לי על משהו חדש שפספסתי או השאירו בתגובה את  דעתכם על הפוסט. זה ישמח אותי מאד 🙂
  • גילוי נאות : פוסט לא ממומן. לשיתופי פעולה ניתן ליצור עימי קשר.
  • לא רוצים לפספס פוסט? מומלץ לעשות מנוי במאייל. מבטיחה לא להעמיס בדיוור.
  • התחדשנו בקבוצה חדשה בפייסבוק. תצטרפו : כאן
  • ואל תשכחו לנעוץ אותו ב-pinterest!

xoxo, Yael

מחפשים יעד אחר באיטליה? ממליצה לקראו את הפוסטים הנוספים שלי:

המסלול הזה נחמד אבל רוצים יותר woah!?
צריכים עזרה בתכנון מסלול לטיול?
אם כמו רבים, החלטתם לצאת לחופשה בחו"ל ולא יודעים מאיפה להתחיל?
מרוב מידע הלכתם לאיבוד ומתקשים לסנן מה רלוונטי עברוכם?
במקום לבזבז זמן בניסיון בניית מסלול, מוזמנים להיעזר בי לתכנון הטיול הבא שלכם.
תוכלו למצוא את כל הפרטים כאן פוסט: תכנון מסלול טיול בחו"ל

צרו איתי עכשיו קשר בדרך הנוחה לכם. זה חינם ולא מחייב!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

!Don't Miss The Fun

אהבתם את הפוסט? שתפו