my blog 

היי,

קוראים לי יעל מגלי כהן

זהו המפלט הקטן שלי בו אני מספרת, ממליצה ועוזרת לכם לבנות את הטיול המתאים עבורכם.
הבלוג ויצאתי לעולם מאפשר לכם למצוא את המידע לו אתם זקוקים על מנת למקסם הנאות במהלך החופשה שלכם

gift maps

מהו המסלול שהכי מעניין אותך?

צריכים עזרה בתכנון מסלול לטיול? במקום לבזבז זמן בניסיון הרכבת מסלול, קבלו אותו מתנה ממני ישירות למייל שלכם.

שוויץ
שוויץ
5 ימים בשוויץ, ציריך עד אינטרלקן דרך לוצרן, מותאם לשומרי כשרות
הריביירה הצרפתית
IMG_1898
6 ימים חלומיים בריביירה הצרפתית, מותאם גם לשומרי כשרות
אגם גארדה - איטליה
תמונת נוף אגם גרדה
שבוע באגם גארדה שבאיטליה הקסומה מותאם לשומרי כשרות

ארגז הכלים למטייל

הכינו, השוו והזמינו את הטיול שלכם הודות למבחר אתרי החובה שבחרתי עבורכם

Wayaway

המשווה הטוב ביותר לטיסות

Booking

מצאו את המלון/הלינה שלכם ברחבי העולם

פאפם פאפם

חפשו והשוו השכרת רכב

passportcard

הבטיחו את עצמכם וסעו רגועים

Tiqets

הזמנו כרטיסים לאטרקציות סיורים וחוויות בלתי נשכחים

GetYourGuide

גלו את החוויות האותנטיות והבלתי נשכחות

viator

עיינו והזמנו סיורים ופעילויות מדהימים

Go City

תחסוך הרבה יותר בעת הזמנת כרטיסי pass או משולבים

bigbustours

טיילו ב- hop on hop off מסלולי אוטובוסים עם מס' עצירות

: Radical Storage

אחסנו מזוודות בכל מקום וצאו לטייל ללא מטען

KiwiTaxi

בחרו נהגים מונית ומדריכים אישיים לנסיעות שלכם

Trainline

קנו כרטיסי רכבת, בדרך הבטוחה והפשוטה

BikesBooking

השכרו אופנוע, קטנוע או אופניים בכל חלק של העולם

WeGoTrip

קבעו ושמעו סיורי אודיו במקומות הכי פופולריים

יפו העתיקה – יום בלב ההיסטוריה

יפו העתיקה היא אחת מערי הנמל העתיקות ביותר באגן הים התיכון. כיום יפו היא עיר מודרנית, ורוב האטרקציות התיירותיות שלה נמצאות בתוך העיר העתיקה או בסמוך לה. לכן, במדריך זה אתרכז ביפו העתיקה.

העיר העתיקה היא ביתם של סמטאות מפותלות מלאות בחנויות יצירה וגלריות אומנות, ודוכנים לממכר עתיקות ותכשיטים כמו בשוק הפשפשים התוסס של יפו. ציוני דרך מתקופת העות'מאנית כוללים את מגדל השעון וכנסיית סנט פיטר. האזור פופולרי גם בזכות מאפיות, מסעדות מאכלי ים תיכוני ומסעדות דגים ליד נמל יפו.

חניה ביפו העתיקה

מציאת חניה בחינם באזור זה היא משימה מאתגרת. אולם בשל שיפוצים רבים באזור חניון נמל יפו ברח' המחסן 1 פתוח לקהל הרחב ללא תשלום עד לקבלת החלטה אחרת. המסלול מעגלי או כמעט ולכן אין צורך ברכב נוסף לאיסוף.

סיור ביפו העתיקה

ביקור טיפוסי ביפו העתיקה יארך בין 2 – 5 שעות. אם אתם קצרים בזמן ורוצים לנצל את המיטב מביקור של שעתיים, או שאוהבים ללמוד דברים חדשים, תוכלו להצטרף לסיור. מכיוון שיפו היא מקום תיירותי פופולרי, תוכלו למצוא סיורים רבים ושונים באתר תיירות ת"א-יפו. דרך נוספת לגלות את יופייה של יפו היא בטיול לילי נינוח וקל המתאים לכל המשפחה.

מסלול הליכה ביפו העתיקה

יום פנוי באמצע השבוע ובחרנו לקפוץ לטייל ברחובות יפו העתיקה. הסיור שלנו ביפו יוצא לדרך בכניסה לנמל מהצד הדרומי של הטיילת, אזור שעובר שיפוץ נרחב בעיקר בפרויקט בנייה בנייני נמוכי קומות המשקיפים לים. על בניין חדש, גרפיטי רחוב של טיגריס או קיר מפוסל פקקים בדמות זמרת פופולרית.
במרכז הרחבה, כדור הארץ מוטמע ברצפת האבן המשולבת, מודד מרחק בקילומטר מנמל יפו לכל אחת מנמלים גדולים בארץ ובעולם. ונציה אהובתי, ומרסיי עיר לידתי משכו מיד את תשומת ליבי.

רחבת נמל יפו העתיקה

נמל יפו

הוא משמש כנמל דייגים, נמל יאכטות וכיעד תיירותי. הוא מציע מגוון של אפשרויות תרבות ואוכל, כולל מסעדות בהן מוגשים דגים טריים.

הנמל שימש כשער הכניסה לארץ הקודש לכל המגיעים אליה, ומקום מנוחה בדרכם של עולי הרגל לירושלים.
מגדלור יפו ממוקם על ראש גבעה מעל נמל יפו העתיק, בחלק ההיסטורי של העיר. הוא פעל בין השנים 1865 – 1966, אם כי הושבת וכעת הוא עדיין משמש ככלי ניווט לאור יום. מי שיטייל בימים אלה ביפו העתיקה יגלה שהמגדלור עובר שיפוץ מלא.

נמל יפו העתיקה

לא הרחק מהחוף ניתן להבחין בסלעים שבולטים מעל גובה פני הים ומדובר בסלעי אנדרומדה. שמם של סלעי אנדרומדה נובע מאגדה יוונית עתיקה. אנדרומדה, הייתה ביתה של קסיופיה מלכת יפו, והיא הוקרבה כקורבן למפלצת הים, על מנת להציל את אנשי העיר. היא נקשרה אל הסלעים, אבל לפני שהמפלצת הספיקה ללכוד אותה, הגיע פרסאוס, רכוב על הסוס המכונף פגאסוס, והרג את מפלצת הים. 

קצת אחרי המגדלור, מעבר מדורג, שער העיר יפו העתיקה, אשר רחובותיה הצדדיים הצרים והמפותלים, סמטאות מקושטות חנויות וגלריות לממכר מזכרות, מובילים לכיכר קדומים. בעת השיטוט, ניתן להבחין שחלונות רבים צבועים בכחול. זה מנהג ישן, שבו אנשים האמינו שהצבע הכחול מביא מזל טוב.

כנסיית סן מישל – רבים יחלפו על פניהכנסייה מבלי להבחין בה. הכנסייה ממוקמת מעל נמל יפו ומאחורי כנסיית פטרוס הקדוש. היא סגורה בימי חול, והיא פועלת רק בסופי שבוע, מועד בו מתקיימות בה מיסות ברוסית וברומנית ונערכים בה אירועים שונים. היא מעוטרת בשפע של איקונות, פסיפסי זכוכית של שמונת המלאכים וציורי הקיר.

כיכר קדומים

מתחם פתוח זה, הכולל את מרכז המבקרים התת-קרקעי וכנסיית פטרוס הקדוש, מהווה את הכיכר המרכזית של יפו העתיקה. . הכיכר קיבלה את שמה עקב השרידים הארכיאולוגיים הרבים, המייצגים תקופות קדומות וחבויים מתחת לריצוף העכשווי.

כיכר קדומים נולדה בעקבות מאורעות 1936 תחת שלטון הבריטים, אשר נפתחו בהשבתת נמל יפו על ידי הערבים. על מנת לדכא את המרד, הצבא הבריטי, שלא היה מיומן במלחמה בסמטאות, פנה לתושבים הערבים ודרשו מהם לעזוב את בתיהם. הבתים הופצצו לאחר לאחר שהחיילים וידאו כי הם ריקים, ולמעלה ממאתיים בתים נהרסו, והשטח שקודם לכן היה בנוי בתים צפופים, הפך לכיכר רחבה.

במתחם זה תפגשו מספר תחנות מעניינות לשים לב אליהן.

פסל נפוליאון כיכר קדומים יפו העתיקה

עוד מידע על כיכר קדומים

פסלי נפוליאון מוצבים במספר מוקדים. במסע הכיבוש הגדול של נפוליאון ברחבי המזרח התיכון, הוא הגיע ליפו בשנת 1799. כיבוש יפו נחרט על דפי ההיסטוריה כמסע של הרס, הרג, אונס וביזה קשים ביותר. בהמשך נבין למה ממשיכים להנציח את נפוליאון לאור תיעוד אכזריותו. לדוגמא כלפי החיילים הטורקים שהתבצרו במצודת העיר הצלבנית וביקשו מנפוליאון לחוס עליהם ולאפשר להם להיכנע. הדברים סוכמו בין שני הצדדים, ולמרות זאת נפוליאון לא קיים את הבטחתו, ולאחר שהונח הנשק התנהלה במשך כמה ימים הוצאה להורג של השבויים הטורקים.
בהמשך, חייליו של נפוליאון חלו בעת מגפת הדבר ושוכנו בחדרי המנזר הארמני שהפך לבית חולים שדה. נפוליאון נתן לרופאו הוראה להרעיל את החיילים כדי שלא יהפכו למעמסה, והרופא ענה לו במשפט המפורסם "תפקידי להחיות ולא להמית".

בסימטה שמובילה לכיכר, נמצא ביתו של שמעון הבורסקאי ומסגד אל טאבייה – הבית הינו בעל שער ברזל והיה לפני כאלפיים שנה ביתו של שמעון, הנקרא בורסקאי, תחום עיסוקו – עיבוד העורות. אל בית זה נשלח שליח על ידי שר רומי היושב בקיסריה, שביקש מפטרוס הקדוש ששהה כאן ללמדו את יסודות הנוצרות ומיפו, החלה התפשטותה של הדת הנוצרית ברחבי העולם.

בסמוך לבית זה ניצב צריחו של מסגד ג'מעא אל בודרוס, שנקרא גם מסגד אל טאביה, ע"ש השייח מוחמד טאביה. המסגד נבנה ב- 1730 והוא אחד המסגדים הוותיקים ביפו.

בפניה שמאלה רצף מדרגות רחבות אל מרכז כיכר קדומים. לנוחותכם, השירותים הציבוריים נמצאים מימינכם, מול המדרגות.

מה עוד ניתן לראות ביפו העתיקה

יפו כיכר קידומים

מתחתינו נמצא מרכז המבקרים של יפו העתיקה, ממש מתחת לאדמה, בתוך החפירות הארכאולוגיות של המקום. אפשר לרדת אל מתחת לרחבה שעליה אנו עומדים, לראות שרידי בתים מתקופות שונות, ממצאים שונים שנמצאו בחפירות הארכאולוגיות שנערכו ביפו לאורך 4000 שנות היסטוריה ואף לצפות בסרט אנימציה על תולדות יפו. כל זה ועוד במרכז המבקרים. הכניסה בתשלום.

מזרקת המזלות – היא הוקמה בשנת 2011 ונושאת פסלי אבן גיר של שנים עשר המזלות בעיצובים מעניינים ומקוריים. הופעתם של שנים עשר המזלות חוזר על עצמו ברחובות העתיקה. הכוכבים, והמזלות מופיעים גם בשמות הרחובות וגשר המשאלות המחבר בין גבעת יפו לכיכר קדומים.בעת בניית המזרקה, הממצאים שנמצאו מתחת למזרקה מאששים אגדה ישנה המזכירה את קיומו של באר משאלות קסום הממוקם ממש במקום זה. כל מי שזורק לתוכו מטבע ומביע משאלה מקיים את המשאלה במקום.

מזרקת המשאלות יפו העתיקה

בצד ימין, לכיוון הגבעה ניתן להבחין בכנסיית פטרוס הקדוש. היא כנסייה קתולית שנבנתה על ידי הפרנציסקאנים בשנת 1888, והיא אחד מהמבנים המרשימים והיפים ביפו העתיקה. הכנסייה מעוטרת בסגנון הניאו-בארוקי, עם ציורים של סצנות מהברית החדשה, ו-ויטראז'ים של קדושים.

פטרוס הקדוש נחשב לאפיפיור הראשון על פי המסורת הנוצרית והקשר שלו לרומא היה כה גדול שבחר לכוון את הכנסייה מערבה להבדיל מרוב הכנסיות שפונות מזרחה.

על פי ההיסטוריה, הכנסייה אירחה גם את הגנרל הצרפתי נפוליאון כאשר שהה ביפו במהלך מסע הבחירות בישראל בשנת 1799.

בחזית כנסיית פטרוס הקדוש, יש שוק בדרך כלל. ביציעים אלה תוכלו למצוא בעיקר מזכרות ותכשיטים בעבודת יד.

כנסיית פטרוס הקדוש יפו העתיקה

תצפית על חוף תל אביב – יפו

בעליה לגבעה, ניתן להתרשם בתצפית משגעת על חוף תל אביב-יפו. מכאן טיילנו בפארק לגלות אתרים היסטוריים. הנקודה הגבוהה ביותר ביפו העתיקה ממנה ניתן לראות את הנוף הנשקף היא מגן הפסגה (או בשם נוסף גן אברהם).

בלב הגן ניצב פסל האמונה. הוא מעוצב בצורת שער, שני עמודים וקורה  שאורכה 4 מטרים המחברת ביניהם. אם לא היו מסיבים את תשומת ליבי, יתכן ולא הייתי מתעכבת על מה מספרות הדמויות בתבליטים. כל אחד מחלקי הפסל תבליט הנותן ביטוי לאירוע חשוב המסופר בתנ"ך. הקורה העליונה מייצגת את ההגשמה ומתארת את לכידת יריחו. התבליטים מתארים שמונה דמויות ובידיהן שופרות, ומצידו השני רואים דמויות נושאות את ארון הברית. העמוד הראשון מגולל את סיפור עקידת יצחק. בחלק העליון של העמוד אפשר לראות כפות ידיים נושאות כפות רגליים – נראה כי אברהם כורע על האיל ומחזיק את בנו יצחק. השני מתאר את חלום יעקב שם הובטחה הארץ לצאצאיו. השער המפוסל מסמל הכניסה לארץ ישראל ומייצגת את הבטחת הארץ לאבות – אברהם, יצחק ויעקב.

תצפית חוף ים תח אביב יפו

מה עוד ניתן לפגוש ליד התצפית

גשר המשאלות -אגדה עתיקה קובעת כי כל מי שעומד על הגשר תופס את הקלה בסימן האסטרולוגי שלו ומביט לבים – יתגשם משאלתו! על גבי המסילה של גשר העץ המפורסם המחבר בין הפארק לכיכר קדומים מוצבים פסלי ברונזה של שנים עשר השלטים האסטרולוגיים. בכניסה לגשר פסיפס אבן של גלגל המזלות.

התחנה הבאה הינו שער רעמסס – כאן מתקיימות חלק מהחפירות ארכאולוגיות של יפו. השער הוא שחזור של השער המקורי, שעמד ככל הנראה בפתח דרך שהובילה למצודה מפוארת שהייתה קיימת כאן לפני כ- 3500 שנה. על השער הופיעו מילים בכתב החרטומים, בו השתמשו במצרים העתיקה.

בראש הגבעה, כמה נקודות מבט נוספים.

תותחי נפוליאון –  מסעו של נפוליאון בארץ נמשך כשלושה חודשים שבהם נפגעה מאוד העיר יפו ותושבים רבים מצאו את מותם. ובכל זאת, נזכר ביקור זה כמאורע היסטורי חשוב משום שהוא גרם להתעניינות מחודשת של מעצמות העולם בארץ הקודש ולתחרות ביניהן על תפיסת שטחים בארץ.

חוף תל אביב יפו
חוף תל אביב יפו

נרד בחזרה לטיילת נמל יפו ונצעד עד לצומת מרומזר, כיכר מרכזית ועמוסה תנועת רכבים ניצה ממול שער קישלה. פירוש המילה "קישלה" בתקופה העות'מאנית היה "בית סוהר". בפועל מדובר בשער של מצודה בנוי בצורת קשת (לא מעוגלת) שמתחתיה מופיע סמל השלטון הטורקי.

כיכר יפו העתיקה

The Clock Tower – בתחילת המאה העשרים, נבנה מגדל שעון מפואר לכבודו של הסולטן. האגדה מספרת שהבניה התאפשרה בזכות תרומתה של משפחה יהודית עשירה שבן המשפחה היה היחיד להחזיק בשעון כיס. הסיבה לכך הייתה שכאשר נחנך קו הרכבת בין יפו לירושלים פנו הנוסעים שוב ושוב אל חנותו כדי לדעת מה השעה, ומשקצה נפשו בשאלות החוזרות החליט לתרום כספים להקמת השעון ולקבל קצת שקט.

ניתן להרחיב את הטיול לכיוון שוק הפשפשים של יפו. בנקודה הזו החלטנו לחזור לכיוון החניון. בדרך נפגוש אטרקציות נוספות. מיד אחר השעון פנינו ימינה.

התרבות האיסלמית ביפו העתיקה

סביל סולימן – סביל סולימן נמצא ממש מול שער הכניסה ליפו. קשה לראות, אבל ממש מולנו, מעבר לכביש, נמצאת סמטה העוברת בין חנויות. אם נכנס לסמטה הזאת – נגיע לשער הראשי של העיר יפו, שהייתה כולה מוקפת חומה. קצת קשה לזהות את השער. השער שהיה פעם מפואר ובולט מאוד נמצא כיום בין מבנים שנבנו ממש צמוד לו.

בקיר הדרומי של המסגד קבוע "סביל סולימאן" שצורתו כשל קשת גדולה המשלבת אבני שיש לבנות וגרניט ורודה. הסביל מעוטר בקשתות, בעמודים ובברזים כמובן. הוא נבנה בשנת 1809 ע"י מושל עכו.

מסגד מחמודיה – מסגד זה הוא השלישי בגודלו בכל מסגדי הארץ. שליטי העיר המוסלמים ביקשו להיבדל מן ההמון בעת הכניסה למסגד. הם בחרו ולא להיכנס דרך שווקים הומים ומלוכלכים יחד עם שאר המתפללים. לשם כך נבנה שער מפואר מאבנים שהובאו מאתרים שונים בארץ. כיום פתח זה סגור והכניסה למסגד נעשית מהפתח המערבי הקרוב לים.

סביל המשושה – מול פתח מסגד מחמודיה, ניצב הסביל. סביל הוא קיוסק קטן במסורת האדריכלית האסלאמית, בו מים מופקים באופן חופשי לעוברים ושבים, עולי רגל ובעלי חיים. המונח משמש לעתים גם למזרקות לא מאוישות פשוטות עם ברז לשתיית מים. הסביל הזה הוא מן היפים והמפורסמים ביפו.

נפנה שמאלה לכיוון רחובות צרים העוקפים את הפארק ומחברים אותנו בחזרה לסמטאות הקטנות של יפו העתיקה.

סביל המשושה יפו העתיקה

גלריות, מוזאונים וחנויות אומנות בסימטאות יפו העתיקה

פסל עץ התפוז התלוי –  בסמטת מזל אריה פינת הצורפים נמצא פסל "עץ התפוז המרחף". התפוז הוא אחד מסמליה של יפו. המותג תפוזי יפו (Jaffa) מוכר בכל העולם כמותג איכותי במיוחד בסחר פרי ההדר. ביפו התושבים המקומיים פיתחו זן של תפוזים מתוקים ובעלי גרעינים מעטים.

נכנסים לאזור סמטת נתיב המזלות – סמטאות יפו העתיקה נושאות את שמותיהם של מזלות השמים וכוכבים. מומלץ לשוטט בסמטאות הקטנות, צפופות וציוריות, מרובות בגלריות אמנים, להציץ ולהנות.

הרימו ראש ושימו לב גם למרפסות העץ הבולטות מקירות הבתים. הן פריט אדריכלי יפה ושימושי מהתקופה העות'מאנית. פעמים רבות שימשו המרפסות גם לאחסון מזון, כשרוח הים נוצלה לקירור המצרכים!!

בית הכנסת זונאנה – משמש כיום כבית כנסת לעולי לוב, וידוע כאתר שבו שכן במאה ה- 18 ה'חאן' היהודי הראשון, מעין אכסניה לעולי רגל יהודים. כיום נמצאים בקומה התחתונה תיאטרון "הסמטה", ובקומות העליונות שוכן מוזיאון אילנה גור. בית הכנסת פעיל רק בשבתות, בחגים ובאירועים מיוחדים.

מוזיאון אילנה גור הוא מוזיאון לאמנות ונוסד בשנת 1995 על ידי האומנית אילנה גור. המוזיאון מציג מעבודותיה של גור וגם מגוון רחב של יצירות של אמנים מובילים מהארץ ומהעולם. על גג המוזיאון נמצא גן פסלים מרשים, וכן הוצבה נקודת תצפית ייחודית לכיוון הנמל ומדרון יפו. המוזיאון משמש גם כביתה הפרטי של גור אשר פתוח למבקרים.

הלוויתן המחייך – בסמוך למוזאון נמצא פסל הלוויתן הזה מאת אילנה גור. פסל הלוויתן המחייך בהשראת סיפור התנ"ך של יונה והלוויתן.

כאן מסיימים את המסלול המעגלי. במורד הסמטה נמצאת ביתו של שמעון הבורסקאי שהוזכר בתחילת המסלול, והליכה קצרה חזרה לחניון.

אוכל כשר ביפו העתיקה

לשומרי כשרות, אין ממש מבחר באזור זה של העיר. אציין מסעדה מזרחית אחת ובית קפה חלבי שאולי אצליח בעתיד לבדוק ולחוות דעה.
. מאמא קוקה, בשרית , כשר בד"ץ
. קפה שקד , כשר חלבי

מסדעת דגים ביפו העתיקה

אטרקציות נוספות באזור

מי שמעוניין לגלות אטרקציות נוספות באזור, ישנם מס' אופציות המובאות כאן לידיעה:
. מדרון יפו : מדשאה על שפת הים  בו ניתן לעשות פיקניק
. שוק הפשפשים
. שייט – קייקים

טיפים להיום

. להגיע עם נעלי הליכה נוחות.
. מומלץ להביא בגד ים או נעלי מים לפעילויות שונות על חוף הים והנמל.
. טיילו בטבע ושמרו עליו נקי! שמרו שקית המיועדת לאיסוף פסולת תמיד אתכם בתיק.

ולסיום

אהבתם את הפוסט? שתפו אותו ברשתות החברתיות. צרפו חברים לעמוד העסקי לקבל עדכונים על מתנות חדשות, יעדים מומלצים ומדריכים שונים.
ספרו לי על משהו חדש שפספסתי או השאירו בתגובה את  דעתכם על הפוסט. זה ישמח אותי מאד 🙂
גילוי נאות : פוסט לא ממומן. לשיתופי פעולה ניתן ליצור עימי קשר.
לא רוצים לפספס פוסט? מומלץ לעשות מנוי במאייל. מבטיחה לא להעמיס בדיוור.
התחדשנו בקבוצה חדשה בפייסבוק. תצטרפו : צלם לי טיול
ואל תשכחו לנעוץ את הפוסט ב-pinterest!

5 תגובות

  1. ואווו יעל עשית לי חשק לטיול ביפו, כמה יופי כל כך קרוב אלינו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

!Don't Miss The Fun

אהבתם את הפוסט? שתפו